Op een veilige manier betrouwbare diensten thuis ontvangen. Daarmee kunt u in veel gevallen tot op de hoogste leeftijd zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. In ons land kan dat vaak heel goed. Bovendien helpt Alleszelf.nl u er elke week bij. Maar misschien twijfelt u soms of u te maken hebt met een betrouwbare aanbieder? Of hebt u nare verhalen gelezen of gehoord over misbruik en fraude? Of wilt u voorkomen dat u eventueel het slachtoffer wordt van mensen met verkeerde bedoelingen? In dit artikel krijgt u elf tips om u te helpen de juiste aanbieders in te schakelen.
Verantwoording
Alleszelf.nl helpt u op een positieve manier om tot op de hoogste leeftijd zo lang mogelijk thuis te blijven wonen. We gaan er vanuit dat organisaties die Alleszelf.nl vermeldt dezelfde goede intenties hebben en u zo goed mogelijk zullen ondersteunen. En we zijn ervan overtuigd dat dit bijna altijd goed gaat. Om u desondanks te helpen eventueel wangedrag, misbruik, fraude of andere vervelende situaties te voorkomen hebben we dit artikel voor u gemaakt. Het is gebaseerd op onze praktijkkennis en aanvullend onderzoek naar tips en adviezen op sites zoals Marktplaats, Tros Radar en de Consumentenbond.
1. Eigen verantwoordelijkheid eerst
Op Alleszelf.nl vindt u concrete oplossingen, keuzemogelijkheden en een steeds completer aanbod. Alleszelf.nl heeft een eigen veiligheidsbeleid maar u blijft altijd zelf verantwoordelijk voor het inschakelen van aanbieders van producten of diensten. Zekerheid om veilig diensten te ontvangen is er natuurlijk nooit maar u kunt wel het risico tot een minimum beperken.
2. Volg uw gevoel
Als u aanbiedingen of voorstellen krijgt die ‘te mooi zijn om waar te zijn’, dan zijn ze dat meestal ook. Hebt u een ‘niet-pluisgevoel’? Ga er dan maar vanuit dat uw gevoel klopt. Ons advies is om bij twijfel of argwaan altijd eerst aanvullend ‘onderzoek’ te doen. En pas daarna eventueel te handelen.
3. Samen onbekenden thuis ontvangen
Als u diensten aan huis ontvangt en u verwacht iemand voor de eerste keer: dan is ons advies om hierbij altijd een bekende aanwezig te laten zijn. Dat kan gewoon een goede buur zijn die even bij u aanschuift. En als er onverwacht een onbekende aan de deur staat: met deze tips kunt u voorkomen het slachtoffer te worden van zogenaamde ‘babbeltrucs’.
4. Vreemde vragen niet accepteren
Vraagt men gegevens zoals uw BSN-nummer die helemaal niet horen bij een bepaalde transactie? Niet afgeven en niet in zee gaan met deze aanbieder.
5. Vrijwilligers via bekende organisaties
Bent u op zoek naar een vrijwilliger? Maak dan bij voorkeur gebruik van bestaande zorg-, welzijns- en vrijwilligersorganisaties en -platforms. Ontdek hier de belangrijkste digitale platforms om een vrijwilliger te vinden. En hier vindt u steeds meer welzijnsorganisaties die u kunnen helpen.
6. Onderzoek doen naar de aanbieder
Twijfelt u en wilt u, voordat u een dienst of product bestelt, meer weten van een aanbieder? Dan kunt u tegenwoordig relatief gemakkelijk meer informatie verzamelen via internet. Hieronder doen wij u suggesties die u daarbij helpen.
- Zoek via Google naar de naam van de organisatie en bekijk de informatie over deze organisatie. Zoek ook op een combinatie van de organisatienaam samen met woorden als ‘klacht’, ‘probleem’, ‘opgelicht’, afspraak nakomen’.
- Ook kunt u op internet nagaan hoelang een organisatie bestaat. Het zegt niet alles, maar als een bedrijf langer bestaat en meerdere werknemers heeft, heeft u mogelijk niet met een ‘vluchtige’ aanbieder te maken. Maar besef dat ook een kleiner bedrijf en een enkele, zelfstandige ondernemer betrouwbaar kan zijn, zeker als deze aan veel andere voorwaarden voldoet.
- Als de aanbieder geen vast (bezoek)adres heeft of geeft dan kan dit een onbetrouwbare aanbieder zijn. Daarnaast geeft een zakelijke domeinnaam in het mailadres meer vertrouwen, maar is geen garantie. Deze domeinnaam staat achter het ‘@’-teken in het mailadres en bevat gewoonlijk de bedrijfsnaam.
- U kunt hier controleren of de aanbieder staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Op enkele uitzonderingen na is inschrijving bij de Kamer van Koophandel verplicht.
- U kunt de algemene voorwaarden van de aanbieder beoordelen. Algemene voorwaarden zijn overigens niet verplicht.
- Ervaringen van andere consumenten kunnen een indruk geven van de kwaliteit van het aanbod. Deze ervaringen vindt u vaak in reviews, bijvoorbeeld op de site van de aanbieder. Referenties kunnen positief of negatief zijn. Besef dat niet alles wat u terugleest op waarheid hoeft te berusten. Iets negatiefs kan uit een soort rancune geplaatst zijn en positieve reacties kan men ook zelf (laten) aanmaken.
- Beoordeel de communicatie van de aanbieder. Daarbij gaat het om concrete zaken als de site, de correspondentie, de reclame. Maar ook de manier en toon waarop u benaderd wordt. Bekijk bewust welke indruk dit geeft. Komt de communicatie betrouwbaar op u over?
7. Keurmerk
Een keurmerk geeft aan de aanbieder zich aan een bepaalde gedragscode houdt. Via dit overzicht van Consuwijzer kunt u lezen waar de verschillende keurmerken voor staan. Oftewel: welke voorwaarden mag u verwachten. Ook Tros Radar maakt u hier verder wegwijs in de vele keurmerken.
8. Aansluiting branche- of beroepsorganisaties
Sommige aanbieders zijn aangesloten bij een branche- of beroepsorganisatie. Deze aansluiting kan u extra zekerheid geven over de kwaliteit van de dienstverlening. Kijk op internet goed na waar de genoemde brancheorganisatie voor staat en vraag desnoods bij hen na of de aanbieder inderdaad lid is. Alleszelf.nl geeft onder sommige categorieën van diensten de bijbehorende branche- of beroepsorganisaties aan.
9. Aankopen via internet
Als u direct via internet een aankoop wilt doen dan gelden er om veilig diensten te ontvangen extra aandachtspunten:
- herken een nepwebshop: lees hier de tips van Radar;
- shop veilig diensten online: lees hier de tips van de Consumentenbond.
10. Misleiding en agressieve verkoop
De wet spreekt van oneerlijke handelspraktijken als er sprake is van misleiding of agressieve verkoop. Bij misleiding is de verkoper niet eerlijk over zijn bedoelingen of hij onthoudt u relevante informatie. In het geval van agressieve werving wordt u op indringende wijze onder druk gezet om een product of dienst te kopen. De consumentenbond geeft hier voorbeelden, informatie over uw rechten en nader advies.
11. Politiemeldingen
Op deze pagina van de Politie kunt u checken of er meldingen zijn gedaan over de verkoper van diensten.
Bron: Alleszelf.nl